Ha éppencsak megtanult egy komlex készséget, így tudja jobbá tenni: aludjon egy jót.
Gyakorlás teszi a mestert, de nem akkor, ha nem aludtunk eleget.
Kutatók bebizonyították, hogy az alvás segíti a teljesítőképességét bizonyos könnyebb feladatoknak, mint például memorizált listák visszaidézése. Mostanáig viszont nem volt világos az alvás szerepe a komlex tanulásban.
Kutatók úgy vizsgálták az ügyet, hogy egyetemi hallgatóknak tanították meg, hogyan kell egy lövöldözős játékkal játszani, az Unreal Tournament 2003-mal. Csak olyan tanulók vehettek részt a kutatásban, akik nem játszottak ilyen játékokkal több, mint 10-szer. A legtöbb résztvevő nő volt, a 207-ből 163.
A lövöldözős játékok komplexek. Mindkét kezet használni kell, a billentyűzeten és az egéren is, hogy mozogni tudjunk a vizuális világban, ahol ölni kell – és elkerülni azt, hogy megöljenek. A játékosoknak gyorsan kell reagálniuk különböző szituációkra.
A tanulmány arra volt tervezve, hogy megnézzék, hogy a tanulók hogyan tudnak játszani egy másik lövöldözős játékkal, – Quake 3 – miután az Unreal Tournament-el magtanultak játszani.
Miután letesztelték a Queke 3-as képességeiket és magtanították őket az Unreal Tounament-tel játszani, a tanulókat csoportokba osztották:
-
A “délelőtti kontroll” és “délutáni kontroll” csoportokat reggel vagy este tanították és egyből letesztelték őket a Quake 3-on.
-
A “12-óra ébren” csoportot reggel tanították, de a Quake 3-mal este játszottak, 12 órával később, alvás nélkül.
-
A “12-óra alvás” csoportot este tanították és a következő reggel tesztelték, 12 órával később, miután aludtak.
-
A “24-óra délelőtt” és “24-óra délután” csoportokat reggel vagy este tanították és 24 órával később tesztelték.
Várhatóan, a “kontroll” tanulók jobban játszottak a Quake-kel miután megtanulták a képességeket az Unreal Tournament-hez. Az, hogy reggel vagy este tanultak, nem számított.
A “12-óra ébren” tanulók, akiket 12 órával a tanítás után teszteltek, - alvás nélkül – jobbak voltak, mint mielőtt betanították volna őket, de körülbelül csak fele annyit javultak, mint azok akiket egyből tanítás után teszteltek. Ugy néz ki, hogy a tudásuk elkopott a nap folyamán.
A “12-óra alvás” és a “24-óra” csoportok – akik aludtak a tesztelés előtt – ugyanolyan jól teljesítettek, mint azok, akiket egyből tanítás után teszteltek.