Sport és a menstruáció

Manapság egyre több serdülő lány és fiatal nő vesz részt különböző sportokban. Ennek eredményeképpen egészségesebbek, jobb kondiban vannak és aktívabbak. Az aktivitás javítja a szív fittségét, a csontok erősségét és az egészséget általában.

A legtöbb lány, aki sportol, rendszeresen menstruál. Azok a lányok, akik nagyon aktívak, kihagyhatnak néhány ciklust. Mindenesetre, azok a lányok, akik nagyon keményen edzenek, több ciklust is kihagyhatnak vagy késői korban jöhet meg nekik először, főleg, ha vesztettek súlyukból vagy étkezési rendellenességben szenvednek. A lányoknál elkezdődhet a ciklusok kihagyása, ha nem kap a szervezetük elég táplálékot vagy ha a testük túl nagy stressznek van kitéve a sportban. Ez a stressz csökkenti az ösztrogén-szintet, ami a cilkusok kimaradásához vezethet. Az alacsony ösztrogén-szint és a menstruációs ciklusok hiánya osteoporosis-hoz (elgyengült csontok) és stressztörésekhez (kicsi repedések) vezethez a csontokban.

Nemrég, orvosok, atléták és edzők kezdték el használni a “Női Atlétika Hármas” kifejezést, azokra a lányokra, akik ezektől szenvednek:

  1. Rendezetlen étkezés: A rendezetlen étkezés azt jelenti, hogy a test nem jut egészséges tápanyaghoz. A figyelem ilyenkor az evésre, a diétákra és a vékonynak maradásra irányul. Néhány lány nem eszik elég egészséges zsírt a diétája alatt. Az egészséges tápanyag elengedhetetlen a rendszeres ciklusokhoz és a normál ösztrogén-szinthez. Ha súlyt vesztünk, akkor valószínű, hogy ki fog maradni ciklus. Két gyakori étkezési rendellenesség van, ami a Női Atlétika Hármashoz kapcsolódik:

    1. Anorexia nervosa: Ez az étkezési rendellenesség, akkor jelentkezik, amikor nem juttatunk be annyi tápanyagot és kalóriát a szervezetünkbe, hogy megtartsuk az egészséges súlyunkat.

    2. Bulimia: Nagy evések (túl sok evés, kontrollálhatatlanul, egyszerre) és utána tisztítás (hánytatás, heves tornázás), hogy megszabaduljanak az ételtől, amit előtte ettek.

Amikor egy anorexiás vagy bulémiás lány túl sokat edz, hatalmas megeröltetésnek teszi ki a testét. Még átlagos mennyiségű ételfogyasztás sem biztos, hogy elég lenne egy nagyon aktív embernek ahhoz, hogy megtartsa a normál súlyát.

  1. Amenorrhea: Ez az állapot a menstruációs ciklus hiánya több, mint 6 hónapig. Ez a hiány bekövetkezhet súlyvesztésnél, rendszertelen étkezésnél vagy kemény edzésnél. Bizonyos százalákú zsír egészséges a testnek és a lányoknak abbamarad a menzeszük, ha a súlyuk egy egészségtelen szintre esik. Ha 2-3 havonta jelentkezik a menstruáció, vagy ha nagyon gyenge, akkor az a test túlterheltségének a jele lehet.

Az egészséges testsúly különösem fontos ahhoz, hogy normál szinten maradjon a női hormon, az ösztrogén. Az ösztrogén normál szintje fontos ahhoz, hogy a test fel tudja szívni a kálciumot (egy olyan ásvány, ami a csontok erősségéhez szükséges). A nem elegendő kálciummennyiség a csontok elgyengüléséhez vezethet.

  1. Osteoporosis: Ebben az állapotban a csontok gyengék. A fizikai aktivitás segít az egészséges csontváz és erős csontok kialakításában, de a túlzott edzés problémákat okozhat, ha nincs meg a normális ciklus és ösztrogén-szint. Mindenkinek, főleg a tini lányoknak, szüksége van egy megfelelő egyensúlyra a tornában, a testsúlyban, a diéta ideje alatt bevitt kálciumban, D-vitaminban és az ösztrogén-szintben, hogy egészséges csontjaik legyenek.


Címkék: sport, menstruáció, ciklus
A hír kommentálásához jelentkezzen be!
© 2009 - 2020 diagnozis.hu - Minden jog fenntartva!