A nyári vakációról az iskolapadba visszatért gyermekek közül nagyon sok számára – bármely életkorban – a matematika tantárgy miatt érzett szorongás igen nagy teher lehet.
„Ez egy olyan probléma, amely rendszerint korán, már az általános iskolás évek elején kezdődik és ha nem foglalkozunk vele, akkor a matematikával kapcsolatos szorongás a gyermek egész, tanulással töltött életét végigkísérheti, sőt, még azon túl is.” – mondja az amerikai Agnes Rash Ph.D, a philadelphiai Saint Joseph Egyetem matematika professzora.
Ms. Rash szerint míg gyakran a tanárok az elsők, akik észreveszik és foglalkoznak ezzel a problémával, a szülőknek is oda kell figyelniük a saját, e témával kapcsolatos viselkedésükre, mert az erősen befolyásolhatja, hogy a gyermekek hogyan „navigálnak” a matematika tanulással töltött évek alatt.
„Ha a szülő is szorongott a matematikától, akkor nagyon óvatosnak kell lennie, nehogy olyan kijelentéseket tegyen a gyermek(ek) előtt, amelyeket az mintegy kárpótlásként érzékel. Az ilyen kijelentések, mint: 'én sem voltam soha jó matekból' vagy 'nem tudok neked segíteni a házi feladatban, mert nem értem a matematikát', a gyermek számára olyan üzenetet közvetítenek, hogy akkor rendben van, ő is feladhatja a tantárggyal való küzdelmet.” – magyarázza a professzor asszony.
„Hasonlóképpen – mondja Ms. Rash – a tanároknak is megfontoltnak kell lenniük azzal kapcsolatosan, hogyan prezentálják az osztályban a matematikával kapcsolatos koncepciójukat. Az ilyen, matematika tantárggyal kapcsolatos tanári kijelentések, mint: 'ez bizony kemény lesz', 'erre nagyon figyelj oda', a tanulók számára megteremthetik a szorongás és a félelem atmoszféráját.”
A professzor asszony szerint a matematikával kapcsolatos nehézségek gyakran azért kezdődnek el, mert egyes tanulóknak az osztályokban hiányzik a tantárggyal kapcsolatos tanári koncepció és nem pedig azért, mert nekik bármilyen alapvető tanulási hiányosságuk lenne.
„Létezik egyfajta helytelen értelmezés, mely szerint egyes embereknek egész egyszerűen 'nincs agyuk a matematikához'. Pedig az átlagos populációban a legtöbb embernek mindene megvan ahhoz, hogy ügyes legyen a matematikában, beleértve az algebrát és a geometriát is. Ami hiányozhat belőlük, az annak a vágya, hogy az alapokat megtanulják, mivel az igen sok gyakorlást kíván, mint bármely más tantárgy esetében.” – összegezte véleményét a professzor asszony.