A gyógyszereket szedő korosodó férfiak hajlamosabbak a szexuális problémákra?

Az idősödő férfiak hajlamosabbak több fájdalomcsillapító gyógyszert szedni és így sokkal több szexuális problémát tapasztalnak – ez azt jelenti vajon, hogy az egyik idézi elő a másikat?

Egy friss amerikai kutatás szerint az impotencia és a fájdalomcsillapító gyógyszerek közötti kapcsolat akkor is megmaradt, amikor lehetséges magyarázatként a korral és néhány betegséggel kiigazították az eredményeket. A kutatók azt állapították meg, hogy az aszpirin, az acetaminofen (pl. Tylenol), az ibuprofen (pl. Advil) és a celecoxib (pl. Celebrex) hatóanyagú gyógyszereket rendszeresen használó férfiaknál 38 %-kal volt magasabb annak valószínűsége, hogy erektilis diszfunkció lép fel náluk, mint azoknál a férfiaknál, akik ilyen, ún. nem szteroid gyulladásellenes fájdalomcsillapító szereket nem használtak.

Ezekről a gyógyszerekről úgy vélik az orvosok, hogy azokat a hormonokat blokkolják, amelyek a férfiak erekcióját irányítják, ez pedig segít megmagyarázni a kutatás eredményeit – mondja a kutatásról beszámoló cikk egyik szerzője, Dr. Joseph Gleason, a Los Angeles-i Kaiser Permanente cég urológusa. A publikáció az amerikai „Urológiai Folyóirat” c. szaklapban jelent meg.

Dr. Gleason elmondta, az eredmények nem arról szólnak, hogy a kiugró mértékben használatos fájdalomcsillapítók impotenciát okoznának. Lehetséges, hogy ebben néhány ismeretlen tényező játszik szerepet, vagy a doktor véleménye szerint az is lehetséges, hogy ő és munkatársai nem jártak sikerrel abban, hogy teljes mértékben „kigyomlálják” az egyéb betegségek hatását.

Például, nagyon sok férfi szed alacsony dózisban aszpirint, mivel náluk magasabb a szívinfarktus kockázata, amely ugye azt jelenti, hogy vérereik nincsenek csúcsformában. Márpedig a vérerek állapota szintén befolyásolja a pénisz „működését”.

„Mi tulajdonképpen a vaszkuláris (ér eredetű) betegségek hőmérőjének is nevezzük a hímvesszőt, vagy a vérerekhez kötődő problémákat.” – magyarázza Dr. Brant Inman, az amerikai Észak-Karolina Állam Duke Egyetemi Orvostudományi Központjának urológusa, aki nem vett részt kutatási munkában. „A hímvesszőben lévő artériák kisebbek, mint azok, amelyek a szívhez mennek, ezért jó néhány évvel korábban elzáródhatnak.”
 
Az amerikai ”Egészségügy Nemzeti Intézetei” nevű központ szerint a negyvenes életéveikben már minden 100 férfiból egynek erektilis diszfunkciója van, összehasonlítva a 75 évesnél idősebb férfiakkal, akiknél ez az arány viszont már az 50 %-ot is eléri.

Dr. Gleason és mtsai kutatásuk során csaknem 81.000 fő, 45 és 69 év közötti férfi válaszát tartalmazó kérdőíveket elemzett ki. Általánosságban, a férfiak fele válaszolta azt, hogy rendszeresen fájdalomcsillapító tablettákat szed (legalább hetente ötször), és kevesebb, mint egyharmaduk számolt be arról, hogy mérsékelt, vagy súlyos erektilis diszfunkció zavarban szenved. Azok közül, akiknél a fájdalomcsillapítók szedése rendszeres volt, 64 % válaszolta azt, hogy soha nincs erekciója, szemben azoknak a férfiaknak a 36 %-ával, akik nem szedtek fájdalomcsillapító gyógyszereket.

Miután az olyan faktorokat is figyelembe vették a kutatók, mint a kor, a súly, a magas vérnyomás és a szívbetegség, még mindig azt állapíthatták meg, hogy a fájdalomcsillapítókat szedő férfiak körében 38 %-kal volt magasabb az erektilis diszfunkció kockázata, mint az ilyen gyógyszereket nem használók között.

Mivel azonban a kutatás közvetlenül nem tesztelte egyik fájdalomcsillapítót sem, Dr. Inman arra figyelmeztet, hogy ezeknek a férfiaknak az erekció hiánya esélyétől való félelmük miatt nem szabad abbahagyniuk a fájdalomcsillapítók szedését.

Érdemes megjegyezni, hogy a kutatásról beszámoló publikáció egyik szerzője a Merck gyógyszergyártó céggel van kapcsolatban, amely a vardenafil hatóanyagú, és az USA-ban Staxyn márkanéven az erektilis diszfunkció kezelésére forgalmazott gyógyszert gyártja, míg egy másik pedig a GlaxoSmithKline-nal, amely szintén a verdenafil hatóanyagot tartalmazó Levitra nevű gyógyszert gyártja.


Címkék: gyógyszerek, fájdalomcsillapító, szexuális probléma, szexualitás, impotencia, fájdalom
A hír kommentálásához jelentkezzen be!
© 2009 - 2022 diagnozis.hu - Minden jog fenntartva!