A 65 éves kor felett szedett D-vitamin megakadályozza a combnyaktörésekhez vezető eleséseket

Fontos hír az időseknek: A naponta szedett D-vitamin lényegesen csökkenti az elesés kockázatát.

Természetesen, nem mindegy, mekkora a vitamin dózisa. Napi 700-1000 NE (nemzetközi egység) D-vitamin bevitel szükséges hozzá – állítja Dr. Heike A. Bischoff-Ferrari, a svájci Zürichi Egyetem Korosodás és Mobilitás Központjának igazgatója.

Ezek az ajánlások – amelyek az amerikai Gyógyszer Intézet ajánlásainál magasabb dózisokra vonatkoznak – 2400 fő, 65 évnél idősebb ember körében lefolytatott 8 vizsgálat eredményein alapulnak. A vizsgálatok mindegyike arra irányult, hogy a D-vitamin bevitel és az időskori elesések megakadályozása közötti kapcsolatot tanulmányozza. A naponta kevesebb, mint 700 NE mennyiségben elfogyasztott D-vitamin alig észrevehetően csökkentette csak az elesések számát.

A lefolytatott 8 vizsgálat eredményeinek elemzése azt igazolta, hogy a naponta 700 NE mennyiség, vagy az e felett bevitt D-vitamin mennyiség javította az idős emberek ellenálló-képességét és egyensúlyérzékét, valamint a csontok egészségét.

Minden évben a 65 éves és a 65 évnél idősebb emberek körében háromból egy, míg az 50 éves és az 50 évesnél idősebb emberek körében kettőből egy ember legalább egyszer elesik. Az így balesetet szenvedett emberek mintegy 9 %-át kell kórházba szállítani megfigyelésre és kb. 6 %-uknál nyílt törés keletkezik. Nagyon sok idős ember, aki elesik, otthonba kerül, mert csak ott tudnak megfelelően gondoskodni róluk.

„Az elesés fontos esemény, amelynek bekövetkezését meg kell előznünk” – közölte Dr. Bischoff-Ferrari, majd hozzátette: „napi 700-1000 NE D-vitamin adagolása biztonságos és nem is költséges”. Ez a érték azonban felette van az amerikai Gyógyszer Intézet által, az idősebb személyeknek ajánlott napi mennyiségének. (Az Intézet 51 és 70 év közötti idősebb embereknek napi 400 NE mennyiség kiegészítő bevitelét ajánlja, míg a 70 év feletti embereknek napi 600 NE mennyiséget.)

A jelenlegi vizsgálati eredmények Dr. Bischoff-Ferrari szerint vitaalapot képeznek az eddigi ajánlások felülvizsgálatához. A D-vitamin két típusát vették górcső alá: a D3 vitamint, vagy más néven cholecalciferolt, amelyet a szervezet nagyobb hajlandósággal képes felszívni és amely a másik vizsgált vitaminnál, a D2 vitaminnál, vagy ergocalciferolnál sokkal hatásosabb – ez a két D-vitamin típus az, amely általában megtalálható a multivitamin készítményekben.

„A magasabb, 700-1000 NE napi mennyiségben bevitt D-vitamin esetében az elesések megakadályozása jelentős eredményt mutat: legalább 19 %-os csökkenést az esések előfordulásában, míg a D3 vitamin bevitel esetében ez már eléri a 26 százalékot is” – közölte Dr. Bischoff-Ferrari.

A kutatók szerint miközben a D3 vitamin hatásosabbnak mutatkozott a D2 vitaminnál, a D-vitamin „aktív” formulái, mint például a calcitriol is, nem tűntek sokkal hatásosabbnak, mint a standard D-vitamin kiegészítők. Ezek az aktív formulák sokkal drágábbak és nagyobb a kockázat arra nézve, hogy a szervezetben a kalcium-szint kórosan felhalmozódik, amely hormonzavaros, vagy rákbeteg embereknél gyakran fordul elő.

„A napi 700-1000 NE D-vitamin bevitel hatása már néhány hónapon belül megmutatkozik és fennmarad egy évnél tovább is, és az előnye független az idősek korától, valamint attól, hogy az idős emberek otthon élnek-e, vagy pedig idős-otthonokban.” – jegyezte még meg Dr. Bischoff-Ferrari.


  

Címkék: elesés, törések, D-vitamin
A hír kommentálásához jelentkezzen be!
© 2009 - 2022 diagnozis.hu - Minden jog fenntartva!