Az antioxidánsok segítenek egészségünk megőrzésében?

A nem megfelelő mennyiségű antioxidáns-bevitel növeli a rák, valamint a szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Hogyan alakítsuk táplálkozásunkat ezen értékes anyagok megfelelő bevitele érdekében, és szükség van-e antioxidáns-kiegészítőkre az ezen betegségek elleni védelemhez?

Mik is azok az antioxidánsok?

Bizonyos antioxidánsokat maga a szervezet termel, a többit a táplálkozással juttathatjuk be. Ezek az anyagok segítik a szervezetet abban, hogy megszabaduljon a szabad gyököktől (az oxigén származékai, mely a sejtek által használt alap-molekula), melyek túlsúlya ártalmas a sejtekre, és többek között meggyorsítja az öregedési folyamatot, valamint elősegíti a krónikus betegségek kialakulását (rák, szív-és érrendszeri betegségek).

Az antioxidánsok megelőzik a krónikus betegségek kialakulását

A fenti kijelentést tanulmányok bizonyítják, melyek kimutatják, hogy azok a személyek, akik a legkevesebb antioxidánst viszik be a szervezetükbe (és ily módon nem kötik le megfelelően a szabad gyököket), jobban ki vannak téve a rákos megbetegedéseknek, valamint a szív-és érrendszeri betegségeknek.

Ugyanakkor olyan tanulmány nem létezik, mely kimutatná, hogy antioxidáns-tartalmú táplálék-kiegészítők nagy mennyiségben történő bevitelével fel lehet venni a küzdelmet a krónikus betegségekkel. Az ilyen mértékű antioxidáns-mennyiségek inkább ártalmasnak bizonyulhatnak.

Másképpen fogalmazva, a táplálék-kiegészítőkkel történő antioxidáns-pótlás csak ritkán szükséges. A megfelelő antioxidáns-forrást és a kellő mennyiséget táplálkozásunk biztosítja.

A megfelelő antioxidáns-mennyiség

Példaképpen bemutatjuk a híres SUVIMAX tanulmány eredményeit, mely az antioxidánsok étkezési mennyiségeit tesztelte. A legmagasabb bevitelek a rák kockázatát 30%-kal csökkentették. Ugyanakkor ezt az eredményt csak a férfiaknál figyelték meg.

Mivel magyarázható ez a jelenség? A nők átlagban több gyümölcsöt és zöldséget esznek, mint a férfiak, és már eleve jobb állapotban vannak az antioxidánsokat tekintve. Ennek volt az az eredménye, hogy számukra nem hozott további előnyöket antioxidáns-bevitelük növelése, a férfiakkal ellentétben, akik ily módon pótolni tudták ilyen irányú hiányukat. Ez az egyszerű korrekció ezért náluk rögtön meglátszott a rák kockázatának csökkenésében.

Mit együnk a megfelelő mennyiségű antioxidáns beviteléhez?

Karotinoidok (béta-karotin, likopen) : sárga színű gyümölcsöket és zöldségeket, vérnarancsot.
C vitamin: gyümölcsöket és zöldségeket.
E vitamin: gyümölcsöket, növényi olajokat.
Szelénium és cink: húst, halat, teljes őrlésű gabonatermékeket.
Polifenolok (fenolsavak, falvonoidok): gyümölcsöket, zöldségeket, teát, kávét, csokoládét, bort.


Címkék: antioxidáns, egészség
A hír kommentálásához jelentkezzen be!
© 2009 - 2017 diagnozis.hu - Minden jog fenntartva!